Podlaskie Centrum Konsultacyjno-Diagnostyczne „Podlaska Akademia Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej”
Projekt „Podlaska Akademia Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027
Podlaskie Centrum Konsultacyjno-Diagnostyczne w Białymstoku (PCKD) funkcjonuje w związku z realizacją przez Województwo Podlaskie – Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku Projektu pn. „Podlaska Akademia Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027, Priorytetu VIII Fundusze na rzecz edukacji i włączenia społecznego, Działania 8.5 Wzmocnienie aktywnej integracji społecznej.
Podlaskie Centrum Konsultacyjno-Diagnostyczne ma na celu diagnozowanie oraz pracę nad zaburzeniami i dysfunkcjami dzieci i młodzieży, w tym z niepełnosprawnością, z rodzin zastępczych, adopcyjnych, zgłoszonych do przysposobienia oraz przebywających w całodobowych instytucjach opieki z terenu województwa podlaskiego.
Centrum działaniami wspierającymi obejmuje również rodziców zastępczych i adopcyjnych, kandydatów na rodziców zastępczych, a także osoby pełniące funkcję rodziny wspierającej i pomocowej. Jesteśmy otwarci na potrzeby osób poszukujących wsparcia w zakresie umiejętności interpersonalnych, budowania relacji z dzieckiem oraz dostępu do specjalistycznej oferty diagnostycznej i pomocowej.
Oferujemy pomoc, poradnictwo i konsultacje w przezwyciężaniu trudności w sferze wychowawczej, rozwiązywania problemów związanych z rodzicielstwem oraz opieki nad dziećmi, w tym z niepełnosprawnościami. Jest to miejsce, gdzie osoby bezpośrednio realizujące zadania z zakresu systemu pieczy zastępczej mogą liczyć na zrozumienie, życzliwość i wsparcie.
W ramach funkcjonowania Centrum zapewniamy dzieciom i młodzieży diagnozę polegającą na ocenie prawidłowego przebiegu rozwoju dziecka (m.in. podczas zajęć z zakresu integracji sensorycznej), wsparcie psychologiczno- pedagogiczne (w tym: korekcyjno- kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne) oraz usługi wsparcia polegającego na zdiagnozowaniu sytuacji dziecka oraz na specjalistycznych konsultacjach.
Wsparcie dostosowywane jest indywidualnie dla każdego dziecka, zgodnie z jego potrzebami, a następnie realizowane przez specjalistę z danego obszaru.